Oversteek Azoren naar Engeland dag 1-9

Dag 0 – vrijdag 17 juni (dag van vertrek)
Om 9u gooien we los in Ponta Delgada. Zo’n 1250 mijl te gaan. Volgens de voorspellingen krijgen we de eerste 24 uur zo goed als geen wind dus dat wordt motoren. Eens we buiten de haven zijn, zien we al gauw dolfijnen. De whale watching boats zijn al volop in de weer. Wij zien de loop van de dag ook verschillende dolfijnen(groepen) voorbij springen en op afstand ook een aantal fonteinen van walvissen. Ik zie door de verrekijker zelfs even een staart. Subliem!
Ondertussen is het 16 u in de namiddag en tuffen we verder op motor (4,5 à 5 knopen) onder een stralende blauwe hemel, mooi blauw water en een stralende zon. Bikini en zwembroek terug boven gehaald. Deze namiddag ook rustig gekookt. Geen wind kan soms ook eens leuk zijn!
Hopelijk kunnen we morgen de wind terug oppikken en beginnen zeilen.
’s Avonds door de kids nog heerlijk verwend met een volledige lichaamsmassage, van kop tot teen, en dat midden op de oceaan.

Dag 1 – zaterdag 18 juni
Na 22 uur op motor te hebben gevaren, kon de motor deze morgen om 6.45u eindelijk uit. Er is net voldoende wind om tegen een goede 5 knopen vooruit te gaan. We varen aan de wind wat er voor zorgt dat we wel wat schommelen maar met zo’n rustige zee is het bijlange nog geen Suriname koers dat we varen 🙂
Ook vandaag is de hemel terug stralend blauw en worden we verwend door het zonnetje. Lekkere spaghetti gegeten, Luna al wat school gedaan, Mauro heerlijk met zijn lego gespeeld en deze morgen al een hele groep dolfijnen voor de boot uit zien zwemmen. Rond 18.30u bewijs gekregen dat er toch nog vis in de oceaan zit. Een mooie tonijn gevangen. Dat wordt smullen.
De voorspelde windtoename is tegen 20u nog niet gearriveerd. We blijven hopen.
Afstand afgelopen 24 uur: 117 mijl

Dag 2 – zondag 19 juni
Gisteravond via SSB contact gehad met Lovis en September Blue. Leuk om die te horen. Lovis was nog maar net 12 uur onderweg vanuit Terceira en September Blue had nog 440 mijl te gaan tot Cherbourg. Diana vond het leuk. Ze lacht veel en kookt lekker wist Elmar te vertellen.
Afgelopen nacht vrij veel gewiebeld met de wind vanachter. Niet super geslapen.
Kids wel, heel de nacht door alsof ze in hun wieg lagen.
Vandaag weer aangenaam warm. Felblauwe hemel en verwarmend zonnetje.
Topje en short zijn nog steeds van de partij. ’s Avonds koelt het wel hard af en zijn lange broek, dikke trui en sokken aangewezen.
Deze middag aardappelen, savooipuree en lekkere tonijn gegeten. Mmmmmm!
Wind is ondertussen wat aangetrokken (rond 15 knopen en af en toe wat meer) en we lopen rond de 5,5 knopen. Nog steeds voor de wind jammer genoeg. Onze zeilen staan melkmeisje getuigd.
Tegen half vijf lekkere popcorn gegeten als aperitiefje 🙂
Rond 19 u heel even dolfijnen (commen dolfins) dicht bij de boot gezien. mooi!
Afstand afgelopen 24 uur: 115 mijl

Dag 3 – maandag 20 juni
Afgelopen nacht super slecht geslapen door het geschommel, voor de wind melkmeisje met vrij veel wind. Zelfs Luna had slecht geslapen. Vandaag dan ook voor niets energie en weinig eetlust. Een maandag die ik liever op het werk had doorgebracht dan buiten in de kuip in mijn zeilpak. De kids daarentegen hadden nergens last van en wilden tekenen, knutselen, vanalles bouwen met lego, …
Maar zowel mama als papa hadden de fut niet om veel te doen.
Papa maakte lekkere voorgemaakte lasagne klaar in de oven, schilde appeltjes, deed de afwas, … en is tegen de avond echt bekaf! Heel de dag nog wiebelkoers (voor de wind) met veel wind gehad en ook heel de dag mist. Tegen de avond begint het te regenen.
’s Avonds tegen 21u gaat de wind liggen maar is er net te weinig wind om te kunnen zeilen. Komende nacht minder gewiebel maar waarschijnlijk wel op motor.
Lovis en September Blue aan de SSB gehad. September Blue nog op zo’n 40 mijl van L’aber Wrach! Die zijn er al bijna. Hadden vandaag ook zo’n wiebelkoers! Diana nog efkes aan de SSB gehad. Fijn om zo wat te kunnen bijkletsen!
Afstand afgelopen 24 uur: 131 mijl

Dag 4 – dinsdag 21 juni
De zin om op het werk te zitten is vandaag al niet meer van toepassing. Afgelopen nacht vrij goed geslapen (met motor) en tegen 6u kon hij uit. De zeilen konden terug te voorschijn gehaald worden. Eerst in de regen, nadien onder de bewolking en tegen de middag kregen we terug zon en een blauwe hemel. Dat doet zo’n deugd als het zonnetje zich laat zien. De oceaan ziet er ineens een heel pak vriendelijker uit :-).
Het wordt uiteindelijk een prachtige zeildag met net genoeg wind en een goede koers (half tot scherp aan de wind). We gaan gemiddeld met zo’n 5.5 à 6 knopen vooruit en zijn tevreden. ’s Namiddags eten we lekkere rijst met kool in rode curry en kokosmelk met de rest van ons lekker visje. Het smaakt.
In de namiddag maken we tijd om allemaal een lekker warme douche te nemen. Zalig na zo’n dag als gisteren. Luna ontdekt haar breinaalden en is er ineens mee weg. Geweldig als ze zo enthousiast is om iets te doen.
’s Avonds eten we met z’n allen rustig in de kuip en na boekje lezen is het voor de kids alweer bedtijd. Ook op de oceaan vliegt de dag voorbij!
Afstand afgelopen 24 uur: 116 mijl

Dag 5 – woensdag 22 juni:
Ook ’s nachts blijft er voldoende wind om te zeilen. Een rustige nacht waarbij iedereen goed kan slapen. Dat doet deugd. Tegen de morgen neemt de wind wel af en tegen 11.15u moeten we de motor aanzetten 🙁
Het wordt een heel actieve dag gezien de rustige zee en koers.
’s Morgens wordt er duchtig gebakken. Papa bakt eerst 2 super lekkere witte broden. Daarna maakt kokje Mauro samen met papa heerlijke cake (botercake, chocoladecake en ook een paar cupcakes met banaan want al onze bananen zijn tegelijk rijp geworden en moeten dringend op). Dan is het alweer lunchtijd en maken we een overheerlijke preitaart met spekjes die we bij een stralend zonnetje kunnen verorberen in de kuip.Luna doet flink school en het spelletje met gezegden en betekenis waarbij ze mag knippen en plakken vind ze fantastisch. Op speelse wijze dingen leren, blijft toch het meest aantrekkelijk voor kinderen, of je nu op een boot zit of niet. Ook van het breien kan ze geen genoeg krijgen. Mauro heeft een spelletjesmarathon uitgevonden voor vandaag. Wie wint krijgt een heuse spelletjesmedaille die hij helemaal zelf heeft ontworpen en getekend.
Terwijl we in de namiddag, genietend van het zonnetje, 1 van de spelletjes aan het doen zijn in de kuip (met name ‘Mens erger je niet’) ziet Luna plots een walvissenstaart uit het water splashen. Walvissen! We zien een walvis water spuiten en even nadien zijn vin en rug uit het water komen. Hij komt zelfs tot op een 10-tal meter van de boot en zwemt dan onder de punt door om nadien aan de andere kant van de boot terug boven te komen. We kunnen het spektakel van dichtbij aanschouwen. Magnifiek! We zijn allemaal onder de indruk. Aan de neusgaten en de rugvin te zien, denken we dat het om een vinvis ging. We zijn nog aan het bekomen als Joris even verder een tweede walvis ziet. We varen wat dichterbij om het dier beter te kunnen bekijken. Hij lijkt van een iets kleiner formaat maar heel speels. Hij blaast verscheidene malen water omhoog en telkens als we dichterbij komen met de boot, duikt hij achter de boot op. Onwaarschijnlijk om die reusachtige dieren in het midden van de oceaan te zien. Zo’n onbeschrijfelijk mooie ervaring!
’s Avonds genieten we nog na bij het overheerlijke brood van bakker Joris! Er is nog steeds te weinig wind om te zeilen maar wat een fantastische dag op de oceaan!
Afstand afgelopen 24 uur: 135 mijl

Dag 6 – donderdag 23 juni:
Afgelopen nacht op motor gevaren omdat er te weinig wind was. Goed geslapen. Was comfortabel qua koers maar wel veel lawaai. Gelukkig kon de motor rond 7.15u deze morgen eindelijk uit (na 20 uur te hebben gemotord) en konden de zeilen terug gehesen worden. De dag begon nogal grauw maar tegen de middag kwam het zonnetje toch tevoorschijn. Zalig zo’n beetje warmte op je snoetje. Hebben onze rode kool met worst dan ook in de kuip kunnen verorberen. Mauro knutselde vandaag een huisje voor zijn gekko in elkaar, Luna deed in de namiddag flink school en mama en papa hebben een beetje chroom gepoetst in het zonnetje. Tegen 19u kwamen de dolfijnen (spotted dolphins) even met de boeg spelen. Veel te kort natuurlijk!
De wind neemt toe en ook de golven die we van opzij krijgen. In combinatie met een voor de windse koers, geeft dit schommelen, schommelen en nog eens schommelen. Niet comfortabel. De wind zou deze nacht moeten draaien naar halve wind. We zullen zien. Tegen 21.30u begint het ook wat te regenen 🙁
Afstand afgelopen 24 uur: 110 mijl

Dag 7 – vrijdag 24 juni:
Afgelopen nacht goede halve wind gehad. Dus niet geschommeld, joepie joepie. In de loop van de morgen meer wind 15 tot 20 knopen en we gaan goed vooruit. 6.5 à 7 knopen. Het zonnetje laat zich vandaag niet echt zien. ’s Middags lekkere macaroni gegeten. In de namiddag wat school, beetje in de kuip gezeten, tekening gemaakt voor spelletjeswedstrijd Mauro (Luna was jury en papa heeft gewonnen), voorgelezen voor de kids, … Met Joris buiten één enkele dolfijn sierlijk door de golven zien springen.
Aangenaam zeilweer en we gaan goed vooruit. Halve tot iets scherpere koers.
’s Avonds toch nog een streepje zon te zien gekregen 🙂
Om 21u nog ongeveer 250 mijl te gaan tot aan de Scilly Islands.
Afstand afgelopen 24 uur: 124 mijl

Dag 8 – zaterdag 25 juni:
Goede wind gehad en het vordert goed. De morgen begint vrij grauw maar tegen de middag krijgen we toch een blauwe hemel en zon. We zitten vandaag niet veel buiten. Luna doet school, Joris bakt brood, we spelen met Mauro wat spelletjes, ik schil aardappelen en wortelen, doe de afwas, lees voor, … Op een scheef hangende boot gaat het allemaal wat trager. In de namiddag spelen we het laatste spelletje van de spelletjesmarathon. Papa heeft gewonnen en krijgt van Mauro een mooie getekende spelletjesmedaille cadeau en een welverdiende massage. Ook mama wordt uiteindelijk nog getrakteerd op een deugddoende verwennerij van rug en voeten!
Vandaag zagen we geen walvissen maar wel een groot vrachtschip op 0,5 mijl van de boot passeren. Papa lag een dutje te doen dus mama riep het schip op toen het op 12 mijl afstand nog steeds recht op ons afkwam met een snelheid van 17 knopen. Het
schip wijzigde, zoals afgesproken, zijn koers op 5 mijl afstand van ons en vaart ons aan stuurboord voorbij. Ons zeilbootje leek er zo klein en nietig tegen. Papa werd wakker toen het schip al een paar mijl voorbij was.
’s Avonds lekker vers gebakken brood gegeten en dan niet te laat gaan slapen want het beloofd een drukke nacht te worden met veel vrachtschepen! We lopen nog steeds gemiddeld iets van een 6 à 6.5 knopen!
Afstand afgelopen 24 uur: 146 mijl

Dag 9 – zondag 26 juni:
De wind is ’s nachts wat afgenomen dus we zijn wat minder snel gegaan. Tegen de morgen trekt ze gelukkig terug aan. ’s Nachts zien we een aantal vrachtschepen maar ze passeren netjes op afstand. We moeten niemand oproepen 🙂 Ook de vissersboten laten zich meer en meer zien.
De dag begint grauw met regen en in de verte donkere wolken. Het blijft heel de dag bewolkt en eerder miezerig. Enkel tegen de avond zien we een streepje blauwe lucht bij het aanlopen van de Scilly Islands. Tegen 16u zien we de vuurtoren van de Scillies! Joepie, we zijn er bijna. Deze keer is het ons gelukt! Geen zeeziekte, overgeven of misselijkheid. Ook de kapitein bleef er deze keer van gespaard! Dominique voelde zich één dag wat belabberd door het vele schommelen maar voor de rest ging het prima! En de kids die hebben zich prima vermaakt al kijkt Mauro er wel naar uit om morgen de beentjes te strekken en te gaan wandelen.

Afstand afgelopen 24 uur: 135 mijl + 44 mijl vandaag

Onze dagafstand was telkens van 9u utc ’s morgens tot de volgende morgen 9u utc. Dit zorgt ervoor dat we in het totaal 9 dagen en 7.5 uur onderweg zijn geweest van de Azoren tot aan de Scilly Islands. We legden zo’n 1173 mijl af.

We kruipen nu moe en voldaan ons bedje in om te recupereren van het wacht lopen en slaaptekort! Morgen beginnen we aan onze ontdekkingstocht in de Scillies!