Faial – Azoren: voorlopig geen Azorenhoog te bespeuren

Ondertussen zijn we al een goede week in Horta op het eiland Faial en het azorenhoog is nog steeds nergens te bespeuren. Het ene lage drukgebied na het andere passeert boven ons hoofd wat grotendeels regen, wind,… kortom koud weer met zich meebrengt. Voor ons althans berekoud want we waren zo’n goede 30 graden gewoon. Meestal hadden we de behoefte om in het water te springen om ons te verfrissen maar dit is hier helemaal niet meer aan de orde. Lange broek, trui en zelfs jas mogen bovenhalen! Hoop dat het hogedrukgebied zich snel laat zien. Volgens de lokale bevolking is het te fris voor de tijd van het jaar en valt er ook ongewoon veel regen.
Desalniettemin is Faial een verrassend mooi eiland. We huurden 3 dagen een auto om het eiland te verkennen en kwamen indrukwekkende landschappen en een paar natuurpareltjes tegen. De lavastranden en – rotsen waar de golven op te pletter slaan zorgen voor een imposante kustlijn waar je uren naar kan blijven kijken. Zeker wanneer er een stevige bries is en de golven nog eens extra groot komen aanrollen.
De wandeling rond de hoofdkrater van het eiland hebben we geskipt omwille van te veel wind, te weinig zicht, te veel mist en te koud. We kregen welgeteld 2 minuten om een foto te nemen van de krater alvorens de wolken alles terug toedekten.
Bijna 60 jaar geleden werd het eiland opgeschrikt door een onderzeese vulkaanuitbarsting waarbij er zich een nieuwe vulkaankrater vormde die uiteindelijk boven de zee uitrees en een nieuw stuk land toevoegde aan het reeds bestaande eiland Faial. Dit natuurwonder zorgde voor een indrukkend tafereel aan de rand van een vuurtoren waardoor deze buiten werking werd gesteld. We wandelden op de zeer jonge vulkaan en lieten ons volledig opslorpen door het fascinerend landschap!
Verder hielden we ons onder andere bezig met het in orde brengen van de boot. Kuisen, kleine klusjes aan de boot (want er valt altijd wel iets te doen op een boot), maar ook het doen van de was, gezellig kletsen met de andere boten, borrelen op de steiger, lekker gezellig samen gaan eten of iets drinken bij Café Sport, … het hoort er allemaal bij!
En natuurlijk moesten we onze (hand)tekening ook achterlaten op de kade van Horta. Het geloof onder de yachties dat het maken van een tekening op de kade/muur van Horta geluk brengt, is sterk aanwezig. De honderden boten die elk jaar passeren, kleuren de vele muren en kadegronden in en rond de jachthaven van Horta. Je kan er gemakkelijk een hele dag doorbrengen met het bekijken van de vele kunstwerkjes.
Luna maakte tijdens de oversteek een ontwerp en samen schilderden we dit tijdens een droog moment op de kade. Een hele onderneming om het te maken en nadien ook om de verf terug van je vingers, handen, ellebogen en kin te krijgen : -)
Maar we zijn heel tevreden met het resultaat en hopen dat er ooit nog een volgende editie van de Sailaway naast kan komen 🙂
Morgen varen we door naar een volgend eiland Sao Jorge en splitsen Kwik, Kwek en Kwak en aangeslotenen zich op. Vanaf hier gaat iedere boot terug verder zijn eigen weg. Een aantal boten beginnen reeds aan de oversteek richting Frankrijk terwijl anderen nog wat in de Azoren blijven hangen.
Wij plannen binnen een 2 à 3 weken richting Engeland te varen maar nu eerst nog volop genieten van het azorenhoog 😉

2 thoughts on “Faial – Azoren: voorlopig geen Azorenhoog te bespeuren

1. Fijn dat jullie goed zijn aangekomen.
    Blijkbaar bijten de vissen op de Atlanische Oceaan even goed als die op de Stille, wij vingen bij onze oversteek naar de Markiezen (32 dagjes 🙂 ) ook maar 1 vis. Wel een mooie zwaardvis maar toch, slechts eentje…
    Groetjes en geniet van de Azoren!
    an & ivan

2. zo speciaal dat we jullie tekening hebben gevonden in Horta!! wij hadden geluk, het azorenhoog was 3 weken aanwezig 🙂 wij zijn alvast helemaal verliefd geworden op de prachtige eilanden met de overweldigende natuur! tot gauw schatties!
    kus van tom, sylvie, finn, lucie en nora!