Wennen aan vasteland….

De laatste dagen van ons avontuur werd er niet veel wind voorspeld. Dus moesten we wel snel doorzeilen om in schoonheid te eindigen met name al zeilend en niet uren op motor varend. We bleven dan ook maar één nachtje hangen in Brighton. Na efkes over de ‘famous’ pier te hebben gewandeld, gooiden we kort na de middag de trossen los om Continue reading

De laatste dagen van ons avontuur….

De laatste week van ons avontuur is ingegaan. Een zeer bizar gevoel. We hebben voor de laatste keer geankerd in Newtown op Isle of Wight. De dinghy hebben we daar waarschijnlijk ook voor de laatste keer gebruikt om naar de zeehondjes te gaan kijken die op de rand van de rivierbedding lagen. Geweldig! Voorlopig ligt de dinghy nog opgeblazen op ons voordek! Continue reading

Oversteek Azoren naar Engeland dag 1-9

Dag 0 – vrijdag 17 juni (dag van vertrek)
Om 9u gooien we los in Ponta Delgada. Zo’n 1250 mijl te gaan. Volgens de voorspellingen krijgen we de eerste 24 uur zo goed als geen wind dus dat wordt motoren. Eens we buiten de haven zijn, zien we al gauw dolfijnen. De whale watching boats zijn al volop in de weer. Wij zien de loop van de dag ook verschillende dolfijnen(groepen) voorbij springen en op afstand ook een aantal fonteinen van walvissen. Ik zie door de verrekijker zelfs even een staart. Subliem! Continue reading

Sao Jorge en Sao Miguel – Azoren

Tijdens de korte trip van Faial naar Sao Jorge kregen we weinig en veel wind en golven uit alle richtingen maar we werden ervoor beloond. Een klein, rustig haventje met zicht op de vulkaankrater van het eiland Pico (als de wolken het toelaten). En bovendien werden we verwelkomd met een borrel bij de Lovis die een uur voor ons waren aangekomen.  Ook Hanneke en Nils van de Pélagie die na 6 jaar varen huiswaarts aan het gaan zijn, waren van de partij. Continue reading

Faial – Azoren: voorlopig geen Azorenhoog te bespeuren

Ondertussen zijn we al een goede week in Horta op het eiland Faial en het azorenhoog is nog steeds nergens te bespeuren. Het ene lage drukgebied na het andere passeert boven ons hoofd wat grotendeels regen, wind,… kortom koud weer met zich meebrengt. Voor ons althans berekoud want we waren zo’n goede 30 graden gewoon. Meestal hadden we de behoefte om in het water te springen om ons te verfrissen maar dit is hier helemaal niet meer aan de orde. Lange broek, trui en zelfs jas mogen bovenhalen! Hoop dat het Continue reading

Aangekomen in Horta, Azoren. Donderdag 26 mei

Na een lange vermoeiende nacht met veel wind zijn we deze morgen om 8 uur aangekomen in Horta op de Azoren. 18 dagen en 18 uur hadden we nodig om van Saint-Martin tot hier te geraken. We zijn moe en voldaan en gaan nu alvast genieten van een frisse pint, lekker eten en een goede nachtrust.

Oversteek Sint-Maarten naar Azoren dag 1-19

Dag 1 – zaterdag 7 mei:
Samen met September Blue, Thorang La, Morning Glory, Lovis en Double Dutch om 10 u vertrokken in Marigot Bay (Saint Martin). Eerste 6 uurtjes goede wind, rond 15 knopen en wat meer. Gaan goed vooruit 7 à 8 knopen. Mauro wat last van buik, de rest ok. Gaan de iets meer noordelijke route volgen. Knop omgeschakeld en rekenen op 20 dagen op zee. Alles wat sneller is, is mooi meegenomen. afstand afgelopen 24 uur: 140 mijl Continue reading

En nu in Saint Martin …

Saint Martin, onze tussenstop naar de Britse Maagdeneilanden (BVI’s) en de plaats om onze laatste voorraad in te slaan voor de oversteek, blijkt uiteindelijk onze laatste stop te zijn voor de oversteek naar de Azoren.
We bleven te lang hangen en het weer was de laatste week niet echt fantastisch! Nog steeds heerlijk warm maar wel veel regen. Dus besloten we in Sint Maarten te blijven. De BVI’s zullen dus op onze bucket list blijven staan.
En met wat waren we dan zoal bezig? Continue reading

Guadeloupe – Antigua – St Barth

Guadeloupe, een ander Frans juweeltje binnen de Caraïben. Het eiland bestaat uit 2 grote delen die totaal verschillend zijn van elkaar. Eén kant met dens regenwoud en dichtbegroeide heuvels en een ander plat stuk met prachtige baaien en stranden!
We bleven eerst nog verschillende dagen in de haven van Point à Pitre liggen. Van hieruit verkenden we het binnenland met de auto en deden we ook nog wat inkopen. Het inslaan voor de grote oversteek moet ook stilletjes aan gebeuren. Continue reading

Martinique – Dominica – Isles des Saintes – Guadeloupe

Martinique, een Frans eiland waar we naar hebben uitgekeken om onze voorraad bij te vullen maar vooral ook om nog eens lekker te gaan eten. Sint Jacobsschelpen, langoesten, lekkere lokaal gegrilde vis, entrecote, ribbetjes, witloof, … . Het passeerde allemaal de revue en de vingers werden met smaak afgelikt. Telkens opnieuw!
We kregen ook bezoekers over ‘het dek’  waarmee we het eiland rondtoerden. Samen met Attila, Max en Wouter verkenden we verschillende baaien en ook een stukje van het binnenland. Wandelen tot aan de top van de vulkaan was er deze keer niet bij aangezien de steile beklimming en de overheersende wolken om ons heen het zicht belemmerden. Joris ging ook nog eens duiken met de mannen maar ze konden ons geen spannender verhaal brengen dan hetgeen wij met onze snorkel ook al hadden gezien. Geen verborgen geheimen vanuit de Caraïbische zee 😉 Continue reading